Avşarlar ve Dadaloğlu / Ahmet Z. Özdemir


1980’li yılların sonlarına doğruydu. Ankara’da Zafer Çarşısını gezerken kitapçıların sergilerine bakıyordum. Bir kitap gözüme ilişmişti. Adı “Avşarlar ve Dadaloğlu” idi. Yazarı Ahmet Z. Özdemir’di. Ben o zamanlar yazarını tanımıyordum. Otobüsle Ankara’dan Kayseri’ye gelene kadar kitabı su gibi içtiğimi hatırlıyorum. Sonra kitaba döndüm, masaya yatırdım ve satır satır notlar çıkardım, fişler oluşturdum. Daha sonra da birçok kitabımda ve yazımda bu kitaptan alıntılar yaptım. Kitap başucu kaynaklarımdan biri olmuştu.
İlk baskısı 1985 yılında yapılan bu muhteşem eserin, şükürler olsun ki ikinci baskısı ürün yayınlarından 2007 yılında yapıldı ve 1985’te tükenen kitap yeniden kitapçıların vitrinine çıktı. Ne kadar sevindiğimi anlatamam. Çünkü, bu süre içinde ben kitabın yazarı Ahmet Z.Özdemir ile de tanışmış, sohbet etme imkanı bulmuş, hatta Erciyes TV’de programıma bile davet etmiştim. Onu tanıdığım zaman Ahmet Z. Özdemir’in neden “Şeker Ahmet” olduğunu anladım.
Ahmet Z.Özdemir, Türkçeye son derece hakim, halk Türkçesinin inceliklerini bilen ve çok ince ayar nüktelerle insanı etkileyen biri. Öyle bir insan ki bir taraftan bilgi dağarcığının genişliğine, öte taraftan tefekkürüne hayran kalıyorsunuz. O, tefekkür sahibi insan bana kitabını imzalarken kitabın iç kapağına şunları yazdı:
Hayat bir ırmaktır akıp gidiyor
Kimin âbat kimin berbat ediyor
Sevgilim kardeşim can Burhanettin
İnsan tükeniyor yollar bitiyor
15 Şubat 2008 Ahmet Z. Özdemir
Kitap için ürün yayınlarının şöyle küçük bir tanıtım yazısına rastladım:
“Avşarlar ve Dadaloğlu , on yıllarca sürmüş araştırma, inceleme ve yüzlerce kaynak kişiyle yüz yüze görüşme yöntemiyle yapılmış alan çalışmasının kaynak eser niteliğindeki çok özgün bir halk çalışmasıdır.”
Kitabın özgünlüğünü bilebilmek için yazarını çok iyi anlamak gerekiyor. Elbette belgelere dayandırılan ve bilimsel bir tavır sergilenen kitaptaki ruhu da çözümlemek gerektiğine inanıyorum. Türk Kültürüne ömrünü harcamış ve “İnsan tükeniyor, yollar bitiyor” diyen bir yazarın kitabından söz ediyoruz.
Özdemir, kitabında Türkmen nedir, Avşar nedir, Türk nedir sorgulaması ile işe başlarken daha sonra göçebelik konusunu gündeme taşıyor. İskân meselesi ele alınıyor ki kitabın 78. Sayfasına ulaşıyorsunuz bu konularla ilgili olarak. İkinci bölüm Dadaloğlu’nun hayatına ayrılmış ve şiirlerin tasnifi ile devam etmiş. Kitabın sonunda Avşarların Kısa Tarihi, Avşar Göç Yolları, Avşar Obaları ve Yerleştikleri Yerler gibi ekler yer almıştır ki bütün bunlar ilgili kişilerin çok işine yarayacaktır. Kitap 471 sayfayı buluyor ve indirimli olarak da 12 YTL’den kitapçıların vitrininde sizleri bekliyor.
Türk Kültürüyle ilgili önemli pencerelerin açıldığı bu kitabı Türk Kültürünün dostlarına önemle tavsiye ederim. Yazar, kitabın adını önceleri Dadaloğlu olarak düşündüğünü ama Avşarlarla Dadaloğlu’nu birbirinden ayırmanın imkansızlığını hesaba katarak kitabına “Avşarlar ve Dadaloğlu” adını verdiğini yazmış. Ben de diyorum ki bu kitap Türk Kültürü için temel bir kaynak durumundadır ve bir an evvel kitaplığınızdaki başköşeye oturmalıdır.
Ahmet Z.Özdemir’e ise sağlık, mutluluk ve afiyet diliyor, daha nice kitaplarına ulaşmayı istiyorum, insan tükense, yollar bitmese de… Bu millet kendisine hizmet edenleri unutmaz, Şeker Ahmet’i de asla unutmayacak.

Yorumlar